Základní úpravy, které nabízí prakticky všechny programy

Dejme tomu, že již víte zda budete fotit do JPG nebo RAW nebo zda využijete obojí. Moje doporučení je vždy stahovat fotografie z karty do vámi zvoleného místa v PC. Katalogové programy na úpravy nabízejí import, ale osobně radši vždy volím workflow: 

  1. Vytvořit si složku v adresáři
  2. Stáhnout fotografie z karty
  3. Importovat z této složky fotogragie do programu na úpravu fotografií

Zmíněné katalogové programy umožňují upravovat velké množství fotografií najednou. Mezi tyto programy patří například Lightroom nebo Capture One

Začátky úprav zvládnete klidně v mobilním telefonu, protože je za mě dobré nejprve si osvojit naprosté základy úpravy mezi které bych zařadil:

  1. Ořez
  2. Teplota barev
  3. Expozice
  4. Světla 
  5. Stíny
  6. Kontrast 

Jak jsme si již řekli v kapitole o kompozici, tak nám ořez umožňuje rekomponovat fotografii.

Teplota barev, její posun, nám umožňuje celé fotografii přidat teplý nebo studený tón. Když fotografujte do RAWu, tak máte možnost si teplotu barev nedestruktivně nastavit právě při úpravách.

Expozice je celková světlost snímku. Dalo by se říci, že se jedná o stejný posun na všech kanálech, tedy v tmavých, středních i světlých tónech. Extrémy špatné expozice jsou černé a bílé snímky. Čím více jste expozičně mimo o to více informací na fotografii ztrácíte. Z bílé ani z černé již jednoduše nic nevytáhnete. 

Světla a stíny jsou součástí expozice. Při jejich korekci, ale upravujeme jen část expozice a ne její celek. Toto jemnější nastavení expozice jen pomocí její části nám umožňuje vyrovnat se s dynamicky náročnými scénami a lépe vyrovnat rozdíl mezi tmavými a světlými částmi snímku. 

Kontrast nám ovlivňuje hlavně hranice expozice tedy černou a bílou. Přidáním kontrastu dochází k prohnutí tónové křivky do tvaru S a tedy přidání tmavých a světlých tónů.  

Toto je naprostý základ všech úprav a pro začátek si myslím, že je dobré ovládnout tyto zmíněné. Stejně jako jsme řešili fotografování jako proces, tak i upravování by mělo procházet nějaký vývojem a nekonečné možnosti mohou začátečníky mást a svádět k pokusům, které třeba nefungují a nebo jsou nevhodné.